Potrzeba więcej nauczycieli, żeby skrócić czas oczekiwania na lekcje szwedzkiego

1864

Nowy raport edukacyjny informuje, że potrzebnych jest więcej nauczycieli szwedzkiego jako języka obcego, aby zmniejszyć czas oczekiwania na zajęcia wśród imigrantów.

Obywatele innych krajów są uprawnieni do darmowych lekcji szwedzkiego w gminie, w której mieszkają. Według szwedzkiego prawa zajęcia powinny się rozpocząć albo w ciągu 3 miesięcy od zarejestrowania się osoby uprawnionej albo w przypadku osób objętych krajowym planem pomocy imigrantom w ciągu miesiąca od zapisania się na kurs.

Jednak ponad połowa gmin odpowiedziała w czasie badania, że nie jest w stanie spełnić tych kryteriów. Badania przeprowadziła Krajowa Agencja ds. Edukacji (Skolverket) na zlecenie ministerstwa edukacji.

Łącznie 111 gmin odpowiedziało autorom raportu, że obecnie jest u nich kolejka oczekujących na rozpoczęcie kursu. W około połowie przypadków czas oczekiwania wynosi od tygodnia do czterech. Pięć gmin podało najdłuższy czas oczekiwania, 5 do 6 miesięcy.

Liczba osób uczęszczających na zajęcia szwedzkiego dla imigrantów znacznie wzrosła w ciągu ostatniej dekady. Z 50,600 w 2005 roku do 138,000 osób w roku 2015. Z powodu dużej ilości imigrantów przybyłych w ostatnich latach do Szwecji liczba ta prawdopodobnie będzie jeszcze rosła.

Według Skolverket liczba nauczycieli uprawnionych do prowadzenia takich kursów nie wzrastała w tempie odpowiadającym przyrostowi uczniów. „Braki nauczycieli są znaczące i są duże trudności ze znalezieniem osób do zatrudnienia,” wyjaśnia Anna Westerholm ze Skolverket.

„Wiele gmin ratuje się zwiększając liczebność grup i organizując zajęcia także wieczorami i w weekendy. Jednak potrzebne jest także działanie długofalowe i zwiększenie liczby nauczycieli. Skolverket powinno również zapewnić pomoc gminom, które tego potrzebują.”

Skolverket zaleca także w celu walki z brakiem nauczycieli zwiększenie liczby kursów korespondencyjnych oraz oferowanie większych dotacji gminom i szkołom oferującym kursy szwedzkiego dla obcokrajowców. Zalecane jest także zwiększenie współpracy między Agencją Pracy Arbetsförmedlingen oraz władzami lokalnymi w celu pomocy w szybkiej integracji nowoprzybyłych osób.

Anna Ekström minister ds. edukacji policealnej i edukacji dorosłych powiedziała, że prace nad zwiększeniem ilości nauczycieli już trwają.

„Uważam, że to poważny problem oraz, że jest to problem bardzo złożony. Rząd zamówił raport z powody obaw o brak nauczycieli w ogóle, a grupa osób uczących się szwedzkiego jako języka obcego bardzo wzrosła w ciągu ostatnich lat.”

„Nauka języka jest bardzo ważna dla znalezienia pracy w Szwecji lub dla uzupełnienia swojej edukacji a także dla bycia aktywnym członkiem społeczeństwa. Czym dłużysz jest czas oczekiwania na naukę języka, tym dłuższy jest czas integracji w Szwecji.”   

Komentarz

Bądź pierwszym który skomentuje

avatar
wpDiscuz