Dość powszechnie uważa się, że Szwedzi chętnie płacą podatki, gdyż uważają, że to co otrzymują w zamian jest na odpowiednim poziomie, ale czy zastanawiałeś się co naprawdę sądzą Szwedzi o tym co jest utrzymywane za ich pieniądze?
Szwedzki Indeks Jakości (Svenskt Kvalitetsindex) pomaga się odpowiedzieć na to pytanie dzięki przeprowadzonej ankiecie na temat 17 podstawowych rzeczy opłacanych z podatków, zarówno na szczeblu lokalnym jak i centralnym.
Przepytanych zostało 2200 osób, które oceniały działania służb i instytucji w skali od 1 do 100. Okazało się, że najbardziej zadowoleni Szwedzi są z działania wodociągów i kanalizacji, te instytucje otrzymały średnią ocenę 76,7 na 100 punktów.
Zaraz za nimi znalazły się przedszkola średnio zdobywając ocenę 75,8 i szkoły średnie 73,5.
„Ściśle współpracujemy z mieszkańcami, nasze działania mają ogromny wpływ na codzienne życie ludzi. Więc bardzo ważne jest, żeby ludzie doceniali to co robimy,” powiedziała Lena Dahl przewodnicząca Szwedzkiego Stowarzyszenia Władz Lokalnych i Regionalnych.
„Widzimy, że ocena naszych instytucji pozostaje niezmiennie dobra lub bardzo dobra w porównaniu z innymi działami, gdzie wyniki spadły,” dodała.
Łącznie Szwedzi powiedzieli, że są zadowoleni lub bardzo zadowoleni z działania 14 z 17 ocenianych instytucji i służb, w jakiś sposób tłumaczy to dlaczego wciąż płacą podatki zazwyczaj wyższe niż w innych krajach.
Nie oznacza to jednak, że wszystko jest w porządku. Na dole zestawienia znalazła się opieka nad mieszkańcami i rodzinami, która średnio została oceniona na 54 punkty w skali do 100. Utrzymanie dróg uzyskało taką samą notę, co jest spadkiem w porównaniu z zeszłym rokiem.
Łącznie 11 branż od 2009 roku poprawia swoje wyniki.
Poziom zadowolenia z działania publicznych służb/instytucji (na 100 punktów) według Svenskt Kvalitetsindex:
Wodociągi i kanalizacja (76,7)
Przedszkola (75,8)
Szkoły średnie (73,5)
Wywóz nieczystości (72,7)
Usługi domowe (72,5)
Opieka zdrowotna (72,2)
Szkoły podstawowe (71,1)
Sport i wypoczynek (70,9)
Domy opieki (70,9)
Kultura i czas wolny (68,2)
Rady miejskie i gminne (67,6)
Transport publiczny (67,1)
Usługi biznesowe (62,2)
Bezpieczeństwo (61,1)
Ochrona środowiska i służby przyrodnicze (56,7)
Informacja publiczna (56,6)
Utrzymanie dróg (54,1)
Opieka indywidualna i rodzinna (54,1)