Kierowcy ciężarówek powinni dostać ukryte wyłączniki, które powinny uniemożliwić terrorystom użycie tych pojazdów do przeprowadzenia zamachów.
Takie działania mogą zostać podjęte, aby uniemożliwić porywanie ciężarówek, które następnie zostają użyte do ataków takich jak miały miejsce niedawno w Sztokholmie, a w zeszłym roku w Nicei.
Inżynierowie mówią, że takie rozwiązanie może ratować życie.
Po wysłaniu przez użytkownika informacji z telefonu komórkowego lub komputera system przejmowałby kontrolę nad ciężarówką.
Po aktywacji tego systemu kierowca nie mógłby już sterować pojazdem.
Osoba nadzorująca system będzie miała kontrolę nad prędkością ciężarówki.
Jedną z firm zaangażowanych w tą potencjalnie ratującą życie technologię jest zlokalizowana w Australii firma SteelSafe.
W odróżnieniu od systemów blokujących silnik ten system opiera się na elektroniczno-pneumatycznym sterowaniu hamulcami pojazdu.
Henry Wolfkamp, australijski wynalazca powiedział: „Możemy zatrzymać ciężarówkę z dowolnego miejsca. System jest zaprogramowany, aby powoli wytracić prędkość, gdyż gwałtowne hamowanie przy dużej prędkości mogłoby być niebezpieczne.”
Ciężarówka może w ten sposób zostać unieruchomiona w ciągu 30 sekund lub 90 sekund, nawet jeśli znajduje się ona w innym kraju, uważa wynalazca.
To może być kluczowym elementem w takich wypadkach jakie ostatnio miały miejsce w Europie.
Po zamachach w Nicei, Berlinie i Sztokholmie w których zginęło ponad 100 osób jest to bardzo ważna sprawa.
W przypadku ostatnich zamachów ISIS namawiało swoich zwolenników to porywania ciężarówek za pomocą filmów rozpowszechnianych w Internecie.
Firmy oferujące blokadę ciężarówki uruchamianą przyciskiem znajdującym się w breloczku mogą być jedną z metod na zapobieganie takim wypadkom.
Twórcy systemu twierdzą, że można go zamontować w ciężarówkach, ciągnikach siodłowych, traktorach i autobusach.
Przy normalnym użytkowaniu sytemu, nie ma on wpływu na działania ciężarówki, natomiast po jego aktywacji stopniowo zaciskane są hamulce pneumatyczne.
System taki nie jest jedyną metodą utrudniającą dokonanie zamachu za pomocą ciężarówki.
Niemiecka policja oświadczyła, że system automatycznego zapobiegł przejechaniu przez zamachowca z Berlina większej liczby osób.
Terrorysta Anmis Amri, 21-letni Tunezyjczyk, starał się zamordować jak najwięcej ludzi, łącznie zginęło 12 osób a 48 zostało rannych.
Jednak mogło być znacznie gorzej, automatyczny system zatrzymał 40 tonową ciężarówkę po około 75 metrach.
Automatyczny system hamowania jest wymaganym wyposażeniem nowych ciężarówek w UE.
Włączy on hamulce, gdy zostaje wykryta kolizja.
Jednak ciężarówka użyta do zamachu w Nicei była starszego typu i nie była wyposażona w taki system.
Terrorysta Mohamed Lahouaijej Bouhel zabił wtedy 80 osób a setki ranił, gdy przejechał przez długą na półtora kilometra Promenade des Anglais, zanim został zastrzelony przez policję.